Az utóbbi hetekben felfigyeltem egy nagyon különös jelenségre, mégpedig arra, hogy a média egyre inkább "támogatja" a rappet, mint zenei műfajt. Az egyik posztomban már részletesen taglaltam, hogy mi is a bajom az új arcokkal, de a gondolatmenetet egy kicsit specializálnám erre a médiakatyvaszra, erre a hip hoppal szembeni anomáliára.
Azzal szerintem egyetérthet mindenki, hogy manapság az énekléssel lehet a legkönnyebben hírnévre szert tenni, ehhez vagy jellegzetes hangra/előadásmódra (lsd. Király L. Norbert, akit a James Brown-produkciója óta gyűlölök) vagy egyszerűen jó hangra van szükség - előfordulhatnak más jellegzetességek is, de ezek részletezésétől most eltekintenék. Akinek nincs egyik sem, de szeretne énekelni az nyilván a rappet fogja választani, mert az olyan menő és még hang sem kell hozzá, csak nyomni kell a rizsát a lehetetlennél is vulgárisabb stílusban, a magyaroknak meg a káromkodás remekül megy szóismétlés nélkül is. Ennyi erővel még Karády őrmestert is nyugodt lélekkel lehetne mc-nek nevezni, de ez - mint tudjuk - sokkal összetettebb ennél.
Ugyanis egy mc-nek, rappernek, vagy kicsodának nem kell trágárkodnia, sőt, minél jobban erőlteti valaki, annál inkább veszít a nyomatékosító erejéből az obszcén szó, annál komolytalanabbá válik a mondanivaló még akkor is, ha éppen több évezredre visszanyúló teológiai kontroverziák megfejtéséről van szó. Ezért néznek minket bunkónak, műveletlen tuskónak, akik tulajdonképpen semmit nem csinálnak azon kívül, hogy az átlagnál kicsivel bővebb nadrágot viselnek - a szűklátókörűség varázsa.
Azt már nem veszi figyelembe senki, hogy a rap véletlenül sem zenei irányzat, hanem egy olyan szövegcentrikus műfaj, amit gondolkodva kell hallgatni - én pl. magyarból is bevezetném a hallott szöveg értelmezését -, de nem elég a feldolgozást figyelmesen elvégezni, a rapszövegek írása még inkább igénybe veszi az agytekervényeket. Nem lehet egy rapszöveget ráokádni a papírra, aztán felokádni egy FL Studioval 15 perc alatt összebaszott alapra - ez a legnagyobb eretnekség az én szememben. Legalább annyi értelmet kell belevinni, mint egy filozófiai tézis megírásakor, hiszen ettől lesz igényes, ettől ad többet egy tinglitangli nagyon szerelmes vagyok úúúúúh béjbenél - egyszerűbben: sokkal több és értékesebb dolog hangozhat el egy rapszöveg fél perce alatt, mint egy egész poplemez 1 óra 10 perces málnaszörp maratonjában.
És itt jutottunk el a Nekedvalóhoz. Mégis ki a faszom találta ki, hogy majd VV Szandikának meg Alekosznak arra lesz szüksége, hogy elrappeljék nekik a nézők kívánságát?! Arról nem is beszélve, hogy ezek a számok egyszerűen nem fognak eljutni hozzájuk, max. akkor, ha már kiestek - akkor most hol is tartunk? 15 perc hírnév 4 ever Vagy talán a lassacskán Ogli G-díjas (szerk.: Kössz Zekk, ez hatalmas oltás) Béci Young-G rapjétől van ekkora raplázban a média? Finoman szólva is az egyik legigénytelenebb "rapper", akiről eddig hallottam - pedig széles a paletta (lsd. Majka, Dopeman, stb.). Egyébként ki kíváncsi az ilyen sokadrangú produkciókra? Ki az, aki ezen szórakozik? Ki az, akinek mond valamit? El sem tudom képzelni, annyira idiótának kell már lenni ehhez a szinthez - igenerősen emlékeztet ez a szituáció a Mézga Aladár különös kalandjai c. magyar rajzfilmsorozatból arra a részre, amikor idióták uralkodtak a bolygón és szinte üldözték a normális embereket. Szerencsésebbnek is tartom ezt, hiszen én nem vagyok hajlandó részt venni a hip hop ilyen szintű megalázásában.
1 éve hunyt el az egyik legnagyobb lírikus, aki valaha élt.
Nyugodjék békében!