A múlthétre ígért kritikák most jönnek, egy körben. Az idei év eddigi nagyobb durranásai ezek az albumok, illetve a nagyobb előadók albumai. Kronológiai sorrendben mennék rajtuk végig.
Strong Arm Steady - Arms & Hammers
Tavaly egy nagyon jó albumot sikerült összehoznia Strong Arm Steady-nek, az egyik kedvencem a tavalyi évből. Madlib gondoskodott a jó zenékről, a szövegelés pedig jól ment a srácoknak. Ez az album annyiban különbözik a tavalyitól, hogy ez nagyjából annak a reciproka. Eszméletlen gagyi zenék, a tavalyival nagyjából semmilyen szempontból sem összeegyeztethető szövegek a tartalom függvényében. Egyetlen számot lehetne kiemelni - amellett, hogy van még egy-két jó pillanat az albumon -, mégpedig az 'All The Brothers'-t, amiben KRS-One, Talib Kweli, Planet Asia és Chace Infinite közreműködik, de nem csak a közreműködők miatt, hanem azért, mert a SAS ebben a számban tényleg jó. Sokkal jobban emlékeztet a tavalyi albumra. Tudom, hogy egy előadó sem mindig csinálhatja meg azt, hogy évekig ugyanarról csinál zenét, de azt a vonalat simán követhették volna. Ez alól csak KRS-One a kivétel, de erre később visszatérek. Érdemes összehasonlítani az alábbi két számot:
A különbség azt hiszem lényeges. Egyik oldalon egy kifinomult instruval és jó szövegekkel ellátott album van, a másikon egy poposabb - ami önmagában még nem lenne hátrány -, sokkal egyszerűbb, unalmasabb, mások által ezerszer kikoptatott hangzásvilág és feleslegesen keménykedő, önmagát diszkreditáló album áll. Sajnálom, mert egyébként eddig nagyon tetszettek az anyagaik.
Saigon - The Greatest Story Never Told
Sokan mondják, hogy ez az év nagy slágere, mármint ez az album. Van benne valami. Sokat váratott magára a lemez, de végre kijött és a hip hop hallgatók többsége elégedetten dőlhetett hátra az album meghallgatása közben és után. Változatos anyag, a szövegeknek van mondanivalója és hiába a helyenként mainstream hangzás, egy kőkemény produktumról van szó, lehet érezni, hogy hosszú évek kemény munkája van benne. Egyetlen dolog róható fel neki, mégpedig az, hogy néhol a dallamosság csapdájába esik Saigon barátunk. A másik, ami nem róható fel, hogy néhol olyan dolgokról beszél Saigon, amivel nem mi vagyunk megcélozva, de mindenképpen lehet tanulni ezekből a számokból és meg lehet őket érteni, tehát nem egészen felesleges számunkra - konkrétan a magyar közönségre gondolok. A tavalyi Freeway & Jake One albumhoz tudnám hasonlítani, bár annál lényegesen jobban sikerült. Saigon Freeway-nél, ha nem is nagyságrendekkel, de lényegesen jobb mc, míg Just Blaze, ha nem is tapasztaltabb, mint Jake One, de sokkal összetettebb és szebben szóló alapokat tud írni.
Showbiz & KRS-One - Godsville
Különös, hogy vannak bizonyos előadók, akik több mint 2 évtized után is ugyanolyan érdekesen és egyedien osztják meg a mondanivalójukat, mint amikor elkezdték. KRS-One pont ilyen, ez teszi a szememben őt az mc-k csúcsává - amellett, hogy Guru a legnagyobb kedvencem. Napjainkban pontosan úgy van meg a véleménye a dolgokról, mint ahogy 10 vagy 15 évvel ezelőtt, csak a tárgyak és a témák változtak, ráadásul egy dolog még mindig mellette áll, ami túl sok mc-nek, sőt, túl sok ismertebb embernek, sztárnak nem sikerül: megőrizni a hitelességét. Tehát egy-két szóban összefoglalva annyit mondanék az albumról, hogy nagy királyság, viszont a bökkenőt éppen a házigazda, Showbiz jelenti. Bár még mindig vannak jó pillanatai, Showbiz fölött sajnos eljárt az idő, hiába próbálja megőrizni azt a letisztultságot, amiért sokan megszerettük, sajnos ez 2011-re transzformálva nem működik, hamar unalmassá válik az album emiatt, pedig a szövegek kiválóak.
Reks - R.E.K.S.(Rhythmatic Eternal King Supreme)
Ez az album ebben a posztban, amit inkább említenék hibátlannak a többihez képest. Reksről már régóta tudhatjuk, hogy van benne valami egészen egyedülálló. Lehet, hogy flowban egy Royce Da 5'9"-hoz lehetne hasonlítani, de a véleménye, mondanivalója és gondolatai nagyjából összehasonlíthatatlanok, nincs igazán közös pont kettejük között, de egyébként senkivel sem lehetne összehasonlítani, max. Saigon-nal. Ez az album jelenti véleményem szerint előadói kiteljesedését, ennél már nehéz lesz jobbat csinálni, pedig már a Grey Hairs-nél is kapkodtuk a fejünket. A szövegek kidolgozottsága, igényessége mellett az album biztos pontját jelentik az alapok is, amiket egyébként remek producerek jegyeznek, pl. Statik Selektah és Hi-Tek ráadásul még DJ Premier, Pete Rock és Alchemist is szerepel egy-egy alappal a lemezen.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
chubby18 2011.03.12. 19:47:59
Számomra is Reks albuma eddig a legjobb idén. Nagyon jól össze van rakva minden téren.
KRS-One Showbiz album alapokat tekintve felejtős, de úgyis a Return of the Boom Bip lesz idén a lényeg.
Twix · http://fogalmam.blog.hu/ 2011.03.12. 19:56:12
WOW! Return Of The Boom Bip? Erről csak most hallok először.
Beütöttem google-re, úgy látom DJ Premieres kollab lesz, úgyhogy valószínűleg hatalmas durranás lesz, kíváncsian várom. Meg még idén Premier Pete Rock-kal és Jeruval is készít egy közös albumot - bár utóbbival annyira nem lesz szoros a közreműködés előreláthatólag -, durva éve lesz ez az öreg Preemnek. Remélem KRS is tartani fogja ezt az utóbbi években megszokott 2-3 album/éves tempót, bár az már megint egy más dolog, hogy előadóként mennyire egészséges az ilyen, ugyanis egy idő után unalmassá válhat az ember zenéje vagy mondanivalója, ha nem vár egy újabb vonalra vagy téma megközelítésre, ötletre.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal